vineri, 23 aprilie 2010

”Finanţele, finanţele, ce face finanţele?”

Mă întreb şi eu, ca tot omul:
1. la seminariile teologice se studiază finanţe? Şi
2. inspectorii de finanţe au avut vredată un control tematic la parohii?

Dacă nu, cred că s-ar impune…..Ambele.

Să vă spun de ce. Orice entitate constituita juridic este obligata prin legea contabilitatii sa intocmeasca si sa depuna niste declaratii contabile la finante. Parohia din Vărăşti, unde păstoreşte părintele Robertino Maserati funcţionează din 1994, se inregistrează la Finanţe în 1996 şi nu mai depune situaţii financiare din 2001.

Dovada? Cautati pe net: Ministerul finantelor publice, informatii privind contribuabilii din Giurgiu, parohia Varasti.

Contabilitate “in a nut shell”

Precum ştiţi, conform legii, orice sumă încasată de o …entitate înregistrată la finanţe, trebuie înscrisă în evidenţele contabile: emisă chitanţă, înregistrată în registrul de casă, balanţă şi bilanţ, care trebuie depuse semestrial sau anual la Administraţia Financiară. Banii din cutia milei, cei din perşeu, la fel.

Teoretic, persoanele din consiliul parochial, după slujbă rămân acolo, numără banii din perşeu şi întocmesc un document prin care constată că s-a încasat suma de…lei. Se intocmeste un document care se inregistreaza in contabilitate. Apoi , periodic, probabil, se decide cum vor fi utilizati, iar pentru a justifica utilizarea lor se inregistrează facturi şi chitanţe, ordine de plata, state de salarii , liste de donaţii etc.

Ho! nu săriţi, n-am zis că veniturile Parohiei sunt impozabile, cel putin nu toate! Fiind inregistrată ca o entitate non-profit, veniturile acestea nu se impoziteaza, dar dacă din aceastea se plăteşte cuiva(popii, cantorului, unui zugrav) un salariu, da.Daca se face orice alta cheltuiala, la fel, trebuie sa existe documente. Un lucru, însă, trebuie sa va fie clar: orice intrare în patrimonial entităţii-bani, conserve, haine uzate sau o gaina vie- trebuie inregistrata în documente, iar felul in care a parasit acel bun patrimoniul, la fel, chiar dacă este o donaţie.

Ei, bine, la Vărăşti – pas!

Conform legislatiei in vigoare problemele enumerate de mine conform situatiei de pe site ar trebui sanctionate cu toate amenzile care urmeaza:

Art. 42. – (1) Contravenţia prevăzută la art. 41 pct. 2 lit. h) se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 30.000 lei, cea prevăzută la pct. 1, cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei, cele prevăzute la pct. 2 lit. c), d), e), pct. 4 şi 5, cu amendă de la 400 lei la 5.000 lei, cea prevăzută la pct. 6, cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, cele prevăzute la pct. 2 lit. a) şi b), cu amendă de la 300 lei la 4.000 lei, cea prevăzută la pct. 2 lit. f), cu amendă de la 500 lei la 1.500 lei, cea prevăzută la pct. 3, cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei, iar cea prevăzută la pct. 2 lit. g), cu amendă de la 100 lei la 200 lei.

Luand in considerare cuantumul minim, al fiecareia, vorbim de 14500 lei. Calculand ca, grosso modo, sunt cam 10000 de parohii in aceasta situatie, vorbim de amenzi de 145000000 lei noi, recte 36 milioane de euro. Cam cat salariile pe un an la 100000 de bugetari.

Si-atunci întreb şi eu, ca să nu mor ignoranta:”Finanţele, finanţele, ce face finanţele?”

Dar presa?!?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu