miercuri, 22 august 2012

După ploaie, chepeneag!



La graniţa dintre legalitate şi legitimitate, ideea că democraţia funcţionează în practică se dovedeşte a fi un mit. Legea referendumului spune ca votul meu nu conteaza, decat daca mai voteaza un numar neclar, dar foarte mare de oameni, care au varsta ca singur criteriu de definire. Si stiu ce spun. Celelalte nu sunt criterii, ci non-criterii:sa nu aiba boli psihice, sa nu fi fost condamnati....

Nu ştiu câţi votanţi suntem şi, pe undeva, mă gândesc că nici n-ar trebui să fie relevant. Relevant ar trebui să fie numărul celor care doresc să voteze. In consecinţă, dacă la alegeri contează exclusiv numârul celor care votează, la referendum ar trebui să fie la fel. Asimetria criteriilor de alegere respectiv demitere face ca democraţia procesului electoral să fie şchioapă.

In opinia mea, sistemul care legiferează exercitarea drepturilor democratice e defect. Dreptul la vot trebuie să fie universal, dar înscrierea pe listele de votanţi ar trebui să fie un act voluntar. Eu, doamna X, sunt interesată de alegeri şi doresc să mă implic. In acest caz, mă prezint la Biroul electoral şi cer înregistrarea mea pe aceste liste. Imi asum, cum s-ar zice, responsabilitatea de a urmări campania electorală şi de a vota, cu bunăcredinţă, ceea ce cred eu că ne este benefic. Cine nu s-a înscris pe listă, nu există, din punctul de vedere al procesului electoral.

Nu este normal ca ne-votul unei persoane să conteze. Nu este normal ca 1 (votul meu) să fie egal ca putere cu 0 (refuzul, indecizia, indolenţa sau nepăsarea altuia). Ca 0 să-l anuleze pe 1 . Matematic, democratic şi legal, 1 trebuie să poată fi anulat exclusiv de -1. Adică votul meu, de un vot contrar. Punct.

Pentru viitor, cer parlamentului şi parlamentarilor să aibă grijă ca legislaţia care îmi permite participarea la procesele democratice să clarifice şi legifereze acest lucru. Cu subiect şi predicat, în mod clar, neinterpretabil, şi fără posibilitatea de a fi modificat.

Da, ştiu, mă găsesc şi eu deşteaptă, să cer umbrela după ploaie. Dar nu-i asta ultima ploaie, nu-i aşa?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu